lördag 21 april 2012

Johanna Koljonen fick pris och föreläste

Den åttonde mars tilldelades Johanna Koljonen jourernas pris Årets kvinnogärning, och i dag på Roks årsmöte fick hon officiellt ta emot diplom och vårt Rokssmycke, ett kvinnotecken i guld.
- Jag är otroligt stolt. Kvinno- och tjejjourerna utgör verkligen en fundamental funktion i vårt samhälle, sade hon när hon tog emot priset.



Johanna Koljonen startade nätrörelsen #prataomdet under 2011. Det var en rörelse där massor av människor deltog och skrev, på Twitter, på bloggar och i tidningar, om sexuella erfarenheter. Det hela startade med att Johanna Koljonen twittrade om en dålig sexuell upplevelse 10 år bakåt i tiden, som nog egentligen var ett övergrepp men som hon då inte sade något om. Hon twittrade om sina tankar kring varför hon inte sagt nej, om vilka förväntningar och vilken skam det finns kring sexuella situationer.

- Det kändes pinsamt att prata om det själv, men vi blev snabbt många. Sex dagar senare var jag på BBC och blev intervjuad om varför svenskar börjat prata om sex, berättade hon.

Johanna Koljonen drog ner många skratt när hon resonerade kring dråpliga, konstiga och sorgliga sexuella situationer. Hon menar att det är viktigt att vi kommunicerar om sex, att vi pratar om det i vardagen. För annars är var och en av oss utelämnade till de berättelser om sex och romantik som vi matas med.
- #Prataomdet fick mig att inse att jag har försökt förstå livet som om jag levde i en Hollywoodfilm, sade Johanna Koljonen.




Under #prataomdet resonerade många kring varför de hade sex. Svaren var allt ifrån att "sista nattbussen hade gått", "jag kände mig ful", "rädsla", "för att leva upp till sin självbild eller sitt rykte", eller "för att man 'ska' när man är kär".
- Vad betyder ett nej när vi inte ens är ärliga inför oss själva om varför vi säger ja? Vi kanske måste lära våra unga vilka ord man använder, hur man kommunicerar. Att sex handlar om kommunikation, och hur man tar hand om varandra innan och efter sexet, sade Johanna Koljonen.

Innan #prataomdet trodde Johanna Koljonen att det var lätt att säga nej, att hon var en sådan person som skulle säga nej om hon inte ville. Men samtalet fick henne att inse att det finns massor av situationer då hon haft sex fast hon egentligen inte velat eller fast det inte har känts bra.
- Varför fortsatte jag när det gjorde ont? Jag tror någonstans att det bottnar i könsmaktsordningen. I den stunden ville jag bjuda till, inte ställa till en scen, inte få allt att handla om mig.

Men det är viktigt, menar Johanna Koljonen, att fortsätta prata om det. Och att vi pratar om det "bra" sexet, det som ska vara frivilligt och jämställt.
- Vi måste prata om det som kommer före övergrepp och brott, för det är i den kulturen som våldsverkarna fostras, sade Johanna Koljonen och avslutade med att säga:
- Jag tror att jag har blivit bättre på att säga ifrån. Och när jag övar på att respektera mig själv och dra gränser i min egen kärleksrelation, då blir jag också bättre på att göra det i samhället.

Snacka om att, precis som Roks, göra det privata politiskt! Johanna Koljonen fick rungande applåder och stämningen var på topp när vi avslutade årsmötets första dag.

Läs mer om #prataomdet här: http://prataomdet.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar